Annons:
Etikettallmänt
Läst 4338 ggr
Skorpion76
4/19/14, 9:50 AM

Varför fastnar man i spelet?

Jag har en fråga som kanske verkar löjlig för er som spelar WoW, men vad är det egentligen som gör att man kan fastna i spelet så till den grad att spelet blir ett missbruk. Jag hörde en historia en gång om en kille som varken åt, drack eller umgicks med sina gamla vänner. Istället satt han bara och spelade dygnet runt ch till slut när varken psykologsamtal eller andra mjuka metoder hjälpte beslagtog man helt enkelt datorn och han fick flytta till en avvänjningsklinik för att lägga av med sitt vansinniga spelande.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
[Rumpstek]
4/20/14, 3:35 PM
#1

Tja, hur kommer det sig att du ritar bilder på par som dansar tryckare?

Man behöver inte förstå allt.

Skorpion76
4/20/14, 6:21 PM
#2

#1 Det började med att ingen ville dansa med mig på klassfesterna i skolan och sedan har det fortsatt, men det var ju inte det tråden handlade om eller hur?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Johannez
4/21/14, 12:05 AM
#3

#1 Vad tråkigt att du inleder diskussionen sådär, det hör inte hit..

#0 Varför datorspel som WoW kan leda till missbruk varierar från person till person. Jag, och många andra har drivits oss till WoW tack vare den alternativa verklighet som möjliggörs. En värld fylld med möjligheter och äventyr, utan ansvar och problem. Att fasta i en karaktär så pass mycket att vi glömmer bort tiden har hänt de flesta av oss. Det utmärker ett bra spel. Därmed kan timmar flyga iväg medan vår karaktär blir mer och mer personlig. Men ju mer vi spelar desto mindre tid lägger vi på livet utanför. Vi kallar det för att ha en hobby. Men det är lätt hänt att den personliga karaktären tilltalar oss så pass mycket att vi inte kan kontrollera det beroende den och spelet får över oss. Spel kan få oss att känna glädje, mening, lycka och spänning. Men framför allt får det oss att koppla av från det riktiga livet. Vad gör det då om man även offrar lite av sin sömn och tid med familj för att få framkalla detta scenario?

Jag skulle kunna skriva vidare om hur allt orealistiska tankegångar en person kan ha då hen flyr allt längre in i ett missbruk av datorspel och hur hen rättfärdigar det moraliskt för sig själv. Men det verkar som inlägget än långt nog.

Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen till att förstå..

Fördomar är dumbommarnas förnuft.
François de Voltaire

Ladydragon
4/21/14, 12:38 AM
#4

#3 håller med dig 

och jag tror inte det handlar så mycket om spelet utan det faktum är att man mår dåligt av någon orsak och istället för att ta itu med problemen så flyr man till datorn och spel…..

själv tycker jag det är viktigt med lite regler kring spelandet och att man inte låter det gå ut över familj vänner m.m 
och att man spelar för att det är kul och att man har tid till det

Johannez
4/21/14, 1:15 AM
#5

Precis, fast det bästa hade varit ifall vi inte hade behövs regler utan skött det hela med rent förnuft. Men det är inget jag hade klarat iaf.

Se gärna över mitt inlägg på "Beroende iFokus" om mitt spelberoende.

Bör tilläggas att jag nu är inne på min 4:de spelfria månad 🙂

http://beroenden.ifokus.se/discussions/52b777468e0e7470650004df-bort-med-dig-2014?discussions-2

Fördomar är dumbommarnas förnuft.
François de Voltaire

Skorpion76
4/21/14, 7:26 AM
#6

#3, #4 och #5 Tack för svaren! Det hjälpte lite i alla fall.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Flöffo
4/29/14, 10:50 PM
#7

Jag håller med #3. För mig är det ett sätt att komma bort från världen. Jag har inte direkt något annat för mig och det är så jag spenderar min tid. Inne i spelet känns det som att man hör hemma, man behöver inte vara snygg eller bete sig på ett speciellt sätt, man bara är där. Vem som helst kan bli bäst. Det är så stora möjligheter och just detta spelet är ju så otroligt bra också. Det är liksom verklighetstroget, men ändå inte.

//Flöffo

Johannez
5/1/14, 1:23 PM
#8

Det är det bästa av världar men ändå inte.. Äntligen försvinner alla spärrar för vad man kan och inte kan bli, och äventyr står ständigt och väntar på andra sidan login.

Känner igen det men att inte ha något annat att göra. Spel som WoW kan ta fritiden och göra om vardagen till fullbokad ända intill småtimmarna. Men åhh va härligt det är att känna sig hemma för några timmar, känna ens karaktär växa allt mäktigare..

Hur känner du #7 om ditt spelande? Kan du sätta upp spärrar, kontrollera spelandet eller tar det ofta upp mer tid än det borde för dig?

Fördomar är dumbommarnas förnuft.
François de Voltaire

Flöffo
5/1/14, 1:35 PM
#9

#8 Jag kan stanna när jag tycker att det räcker. Är inte beroende eller så. Helst spelar jag ju, men om jag vet att jag måste plugga eller har något annat viktigt gör jag ju det såklart. Även om det ibland kan vara jobbigt att komma igång. Jag har nog alltid varit sån. Att man verkligen måste ta tag och bestämma sig att "Nu SKA jag göra detta". Är lite av en mamma för mig själv. Får inte göra annat förens jag är färdig.😊

//Flöffo

Johannez
5/3/14, 7:43 PM
#10

#9 härlig inställning, fortsätt vara den där moralmorsan för dig själv! 👍 Så länge spelet inte går ut över skolan, familjen eller vänner så är det inget spelberoende.

Fördomar är dumbommarnas förnuft.
François de Voltaire

Skorpion76
5/4/14, 8:18 AM
#11

#10 Eftersom jag aldrig har spelat Wow förstår jag inte tjusningen med det!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Johannez
5/4/14, 5:07 PM
#12

#11

Hittade den här, pretty much sums it up ☝️

 http://www.empireonline.com/promotions/worldofwarcraft/

Fördomar är dumbommarnas förnuft.
François de Voltaire

Crucio
6/3/14, 11:28 PM
#13

tja, om vi ska vara mer vetenskapliga så är det ju mest troligt pga. att spelet har ett smart upplägg vad gäller belöningar. kan börja med att säga att jag själv spelar.

anledningen till att vi blir beroende av saker som inte innefattar att inta en substans, så som shopping och gambling, är att utförandet av dessa handlingar - som att köpa något - triggar hjärnans belöningssystem. vi får en dopaminkick. dopamin får oss att känna oss gladare, lugnare, mer uppåt i allmänhet. (t.ex. alkohol påverkar bl.a. dopaminet vilket är varför många mår bättre av att dricka.)

WoW är ju upplagt så att man ständigt får belöningar. man levlar upp, och när man kommer till en ny level så är själva animationen och ljudet som spelas upp tillfredsställande bara det. man kan få achievements, man gör saker får att få bättre utrustning, osv. vad man än gör i spelet så kan man få någon slags belöning - experience points som leder till att man levlar upp, ny utrustning, guld, achievements, osv. osv. WoW har alltså samma, om inte mer, potential att göra oss beroende som t.ex. shopping. det är ju även gjort så att man aldrig blir 'klar' - först når man maxlvl, därefter vill man ha så bra utrustning som möjligt, och så finns det som sagt en massa achievements att få när man väl har den bästa utrustningen man kan ha. sedan är det även gjort så att det då och då kommer nya patches med ny utrustning, så vips har man inte längre det bästa, så håller det på så.

om man då också räknar in att WoW är en verklighetsflykt vilket tilltalar många, och att man även kan bli någon i spelet - en outsider som inte har så mycket vänner IRL kan bli jätteuppskattad och känd i en guild till exempel, få en massa vänner och bli uppskattad för det den bidrar med. det är ju en virtuell värld där man i princip får chansen att vara någon annan, samtidigt som man interagerar med riktiga människor. många som inte spelar tänker troligen på en WoW-spelare som någon asocial som sitter instängd i sitt rum, men de förstår verkligen inte hur otroligt socialt WoW är. många slutar spela om de av någon anledning tappar umgänget i spelet, jag gjorde själv det när en guild som var väldigt social löstes upp. spelet slutade kännas roligt.

så för att summera: de som blir riktigt beroende blir det mest troligt pga. samma anledning som varför folk blir shoppingberoende osv.; att hjärnans belöningssystem triggas på rätt sätt.


Sajtvärd på Skrivlust

Annons:
swedensess
8/29/14, 7:11 PM
#14

för mig är det mest tidsfördriv, vissa ser på film eller serier. jag spelar wow x)

Upp till toppen
Annons: