Undersökning
Hej, det är så att jag håller på att skriver ne uppstats om medievåld och World of Warcraft och hade blivit så tacksam om några här kunde svara på dessa frågor!
Vad heter du? (Räcker med ett förnamn, kan vara anonym också!)
Hur gammal är du?
Hur länge har du spelat World of Warcraft?
Känner du att spelet någon gång i ditt liv har förändrat din vardag och ditt tänkande?
Tror du att du har varit spelberonde?
Tror du att man kan bli aggressiv utav att spela World of Warcraft?
Har du blivit aggressiv utav ditt spelade?
Jag heter Eric
jag är 17 år gammal blir snart 18
jag har spelat World of Warcraft sen 1 månad efter det släpptes (ca)
Ja såklart det har ändrat min vardag och tänkande, jag personligen blir hjälpsammare i vardagen och pratar mycket mer än vanligt efter jag började spela. utvecklat ett passivt tänkade väldigt mycket mindre impulsiv. ( notera att detta kan ju inte ha med spelet att göra egentligen med tanke på att jag var ca 11 när jag började spela så kan ju vara att jag är äldre, men jag tror att det är spelet som gjort det ) *note hoppas det var något sånt du menade*
Ja jag har varit beroende av spelet för ett par år sedan då jag gick upp innan jag skulle till skolan för att spela, satt uppe så länge jag bara kunde och stack hem på raster om jag kunde, kände ett väldigt stort behov av att spela.
jag tror inte man blir aggressiv av att spela World of Warcraft, om man nu skulle bli det så är det nog för att man klarar inte av den typen av spel. World of Warcraft är ett spel du inte kan klara dig själv i utan måste ha hjälp av andra så om du blir aggressiv kan det vara för att du hatar många och klagar och "mobbar" dom i spelet, det kan nog göra att man blir lite "aggressivare" i vardagen. utöver på det sättet jag skrivit nej det tror jag inte man blir.
jag har inte blivit aggressiv av att spela World of Warcraft!
Astrid
Hur gammal är du?
13, blir 14
ca 4 år?
Känner du att spelet någon gång i ditt liv har förändrat din vardag och ditt tänkande?
Japp, specielt när jag raidade som mest
Ja
Nej, om man inte har ett väldigt humör. Är ett ganska "snällt" spel faktist
Nej, verkligen verkligen inte!
oscar
23
i ungefär 7 år
Har det säkert men på vilket sätt är svårt att säga.
Nej.
Inte av spelet direkt men snarare av andra spelare.
Nej är en ganska lugn person även när jag spelar.
Emelie
25
sen 2006
det har det nog gjort, jag har mera vänner tack vare wow
Ja det har jag=)
man kan blir arg och sänt men inte agressiv på själva spelet utan av andra spelare
jag e ganska energisk eller hyper men det beror på olika saker, som vart jag är och vad jag gör=)
Kanske lite sent.. men jag kör på ändå! :)
Sofia
21
Fyra år
Alltså, ja.. men då jag spelat under så lång tid är det svårt och sätta fingret på just vad jag förändrat/vad som förändrade mig.
Ja, det var jag, tyvärr, fram till våren 2010 då jag tog ett break på 4 månader för att plugga till slut-tentorna på gymnasiet. Efter det har jag inte varit lika beroende och inte låtit det bli en lika stor del av min fritid.
Nej, inte just aggresiv, men man kan bli frustrerad. Men inte pga. det man själv gör, utan för hur andra i spelet beter sig mot dig. Jag har själv märkt att jag blir lättretlig om jag har pratat med någon/några otrevliga ingame. Men inte aggresiv.
Nej, inte aggresiv, men en del dagar har varit sämre pga. motgångar i spelet bl.a, det är då man märker att man behöver en paus ett par dagar. 🙂
Kul greij måste också hänga på =)
Mia
23
Ca 5år nu.
I början av spelet var jag beroende av det, måsta få levla upp, skaffa gear,göra allt roligt nytt. Men med tiden så lugnades behovet av wow och det blev mera en syssälsättning:) Numera så spelar jag när jag har tid och har alltid närstan 3 månaders paus (juni - Sep).
Mitt tänkande har det ändrat ganska mycket, om det beror på wow eller rättare sagt spelarna i wow är en annan sak :) I guyilden jag spelar i är medel åldern 30år så det kan nog vara på grund av det som man har börjat inse vad som är de viktiga sakerna i livet.
Aggresiv, hmm jag har faktist mött människor i riktiga livet som blivit arga på mig för att jag spelar Alliance. Så det kan ju nog förekomma men det skall väl då ligga lite mera i grunden för att det skall hända. Eller helt enkelt sagt man tar spelet på för stort allvar. Har ju också mött många som blivit riktigt hotfulla om dom fått höra att Wow suger. Och speciellt om någon säger att wow suger och är för no lifers.
Ne har nog inte blivit det, men det kanske är också för att jag inte på det sätt mera bryr mig så mycket. (haha men klart skall jag spy ut lite galla om någon gankar mig, men det är ju nog för att som ovan skrev det blir för mycket motgångar) ;)
< you gotta hold on, no matter what they say.>
<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>
Hanna Oliva Pehrson :P
Hur gammal är du?
12
Ett år
Njaa, inte direkt men jag kan ibland tänka vilken ras osv en viss person skulle vara. Sen har jag nog blivit lite mer nogran med att göra saker xD Tror de är för att jag alltid är petnoga med qester.
Ja, men det har svalnat nu. Det har nästan svalnat lite för mycket! :0
Absolut inte om man inte har någon psykisk hinder eller så. Jag menar de är inte precis att jag tänker "Amen nu ska man kanske ta och odla skägg, skaffa sig en björn, en båge och kalla sig Bruski!" bara för att man spelar på en dvärg hunter…
Nej de tycker jag inte.
Klart att laxen ska ha en jolle
Malin
**Hur gammal är du?
**22 år.
I ca 7 år.
Klart det har, det är en hobby. Förändrar ingen hobby ens tänkande och vardag?
Ja, när jag var yngre. Nu spelar jag när jag har alla sysslor klara och känner för det. Dock älskar jag spelet och lägger gärna ned många timmar på det. Har också väldigt underbara vänner där som förgyller mina dagar något enormt.
Det beror helt och hållet på vad man är för person. Så ja, jag tror man kan bli det om man är väldigt aggressiv normalt. Men då är det ju inte spelet som gör en aggressiv utan att WoW kanske får bägaren att rinna över.
Nej, inte någonstans.
Linnea
Hur gammal är du?
17
Snart två år
Jo
Nej
Nej
**Har du blivit aggressiv utav ditt spelade?
**
Nej inte direkt, mer less på mig själv pga misstag eller liknande
❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Hur gick det med ditt skolarbete?