OT - Vad heter tutorial/föruppdragen...
… i början av ett spel, som lär spelaren exempelvis vilka kontroller man ska använda, hur man beväpnar sig, hur man öppnar inventory m.m.? Behöver ett korrekt, svenskt ord då jag skriver en vetenskaplig artikel om role-playing games.
Nu har jag funderat på saken under hela dagen och fortfarande inte kommit på något. Det finns mig veterligen ingen enhällig motsvarighet i svenska språket för just ordet tutorial (tutorial används ju oftast som det är även i svenska sammanhang). Det närmsta jag kommer i en beksrivning är ordet nybörjarguide men det är inte säkert att detta uppfattas på samma sätt som om man använder ordet tutorial. Eftersom det är en vetenskaplig artikel är mitt förslag att du definierar vad en tutorial är och sedan använder det engelska ordet genomgående i hela texten. Detta är ett mer korrekt angripande av språkproblemet än att "hitta på" en översättning. Detta eftersom engelska anses vara ett såpass välkänt språk att man i svenska veteskapliga rapporter inte översätter engelska citat och liknande.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Jo jag använder ju redan en hel del engelska ord, så som "role-playing games" i stället för att översätta det hela tiden. Men sen vet jag ju inte om "tutorial" är det rätta ordet som jag söker!
Det du beskriver i ditt första inlägg låter precis som en tutorial.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft