World of Warcraft iFokus

World of Warcraft

Etikett: priest
Läst 3296 ggr
junkzz
0

Ny alt. är Priest kul vid 60?

Har nyss kört upp en rogue till lvl60.
Nu är frågan är priest en bra nybörjar healer,
jag har en 80 druid DPS.
och en 80 shaman DPS.

Jag har aldrig healat med dom, är då en priest något för mig?
tack på förhand //junkzz

ssofia
0

Ingen healer är den andra lik! Men jag tror priest kan vara bra för nybörjare, är lättare att lvla som holy än vad en druid är att lvla som resto! :)

En priesthealers healing bygger mycket på crit + mp5 då man ska heala mestadels med flash heal, man ska också specca så att man får spellpower beroende på hur mycket spirit man har. Holy priest är mer en raid-healer och en disc priest är en specc som framförallt används till att heala tanks.
Druiders healing bygger på healingovertime-spells och en shaman är som gjort för raidhealing med sin chainheal. Paladiners healing bygger på crit och stora heals med holy light och beacon of light.

Emmieline
0

Det beror på. från 1-20 e priest skit jobbig att lvla själv. men sen på 20+ e det roligt som bara den. jag har altid lvlat som shadow. men disc e ganska lätt med. men att solo questa som holy e jobbigt

men smaken e som baken som en kok sa

TStone
0

Jag har kört prelle som main på lvl 70 tiden =)

jag tyckte den va riktigt rolig. allra hälst som Holy, stora main heals å grymm AoE heal. dom kräver planering och tänkande för å hålla manan på stadig nivå och utnyttja mp5en som Ssofia sa =)

Å lvla dom är mycket roligt =) allra hälst när man får shadow form åså. går man som holy eller disc så tar det såklart längre tid, men kör man smart så går det fint =)

Rolig class å alltid bra i raids för både buffs å raidheals, å deras stora heals =)

junkzz
0

Jag har levlat till 15 nu å undrar vad är mp5, har inte tränat sedan 12 har det med det att göra ?

TStone
0

tja =) mp5 är mana regen =) mana per 5 sec.

mana regen funkar som 1 fem sekunders regel, så fort du slutar kassta kommer du in i en 5 sec grej som ger dig mana per 5 sec.

du behöver ganska mycke spirit för å komma upp i 1 mp5, mp5 får du bara genom gear också. medans du lvlar är det inte livs viktigt, men håller helt klart manan upp, mindflay tex, där börjar 5 sec regeln när du börjar kassta =)

man har dock alltid en viss % regen medans man kasstar med, dock mycket lägre.

junkzz
0

Hehe har spelat sedan starten men man lärsig hela tiden något nytt uttryck hela tiden :)

TStone
0

hehe, ohhja =) helt klart ^^

junkzz
0

Tja!
Tänkte köpa ett BTA vapen till min priest men villket ska jag ha?
[The Blessed Hammer of Grace]   
[Grand Staff of Jordan]
jag levlar i shadow men vill heala som disc när jag blir lite högere.

tack på förhand

min nya alt
//jungfrumaria

Frida
0

Grand Staff of Jordan

The Blessed Hammer of Grace

Som shadow vill du satsa på spell power och spirit. Som disc vill du ha (i fallande ordning) intellect, crit rating/chance, spell power och som sist mp5. Den sista är bara ifall att du känner dig nöjd med de andra tre statsen.

Vad har din alt för level nu? Kring vilken level menar du när du säger "högre"? Är det vanliga instanser du tänker på när du säger att du vill heala?
Tänk på att du inte kan använda dungeon systemet alls om du har heirlooms. Jag vet inte hur det är för de lägsta instanserna men när det gäller de högre instanserna så säger systemet ifrån om man har för låg item level på ett eller flera geardelar. Någon får gärna säga till om det fortfarande är på detta sätt men jag (med flera) har aldrig fått komma in i en instans via det nya dungeon systemet med heirlooms equipade.

Jag har Grand Staff of Jordan på min level 77 shadow priest och det fungerar rätt ok. Båda vapnen är ju egentligen för PvP men det gör ju ändå inte så mycket så länge man levlar. Rent generellt skulle jag säga att staven är bäst för shadow och macen är bättre för disc. Men det beror på vad du kan få tag på för off-hand att kompletera macen med. Men jag skulle nog också vilja säga att jag inte skulle välja en heirloom för healing.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

junkzz
0

Jag är 73 nu. jag tappar min mana så fort, tror jag tar helt fel gear?
när jag har healat så är det i pvp å jag ligger top3 där om det nu säger nå:)
om någon har tid så kolla gärna min gear å kom med förslag.

http://eu.wowarmory.com/character-sheet.xml?r=Burning+Blade&cn=Jungfrumaria

Frida
0

#10 Jag är mer en PvE spelare och har mest koll på specc och sådant som hör till den delen av spelet. Men jag gräver gärna lite i PvP-träsket om det är endast det du är ute efter. Glad

Har du samma gear för shadow som för disc? Det är svårt att avgöra din healinggear om du har olika armor sets eftersom du just nu när jag tittar har din shadow specc aktiverad.

Värdinna på Fantasy

ssofia
0

#10 Att gå out of mana i pvp är inte helt ovanligt, man behöver vantligtvis heala ungefär hela tiden, och tar ingen tid till att dricka mana pots osv. Innan level 80 är det svårt att få tag på bra gear och gemma det rätt/enchanta rätt utan att man snart behöver byta ut det igen! Glad

junkzz
0

Jag spelar mer pve än pvp, gillar inte pvp eller att duelera.
Så lär mig skillnaden på shadow och disc gear :P
och gärna vad jag ska satsa på för gems å enchants vid 80 ^^

Frida
0

Ja men då så, då kör vi. Flört

Skillnaden i gear är helt enkelt att du väljer items som har de stats du vill ha (se #9 vilka stats som hör till vilken specc). Just nu har du väldigt mycket extra stamina vilket är helt i linje med PvP, men en onödig stat för PvE.

Vad gäller specc bör du kolla in denna samt denna. Det är två olika disc speccar som är de mest använda för PvE. Båda har sina för- och nackdelar så det är bara att kolla igenom dem och se vilken som kan passa dig bäst. Vad gäller enchants för disc har jag inte riktigt lyckats lista ut vad som är gångbart ännu.

Major Glyphs
Glyph of Penance (ett måste)

Valbara
Glyph of Power Word: Shield
Glyph of Flash Heal
Glyph of Prayer of Healing

Minor Glyphs att välja mellan
Glyph of Fading
Glyph of Levitate
Glyph of Shadowfiend
Glyph of Shadow Protection

Red [Runed Scarlet Ruby]
Yellow [Brilliant Autumn's Glow] [Smooth Autumn's Glow]
Purple [Royal Twilight Opal]
Green [Dazzling Forest Emerald]
Orange [Reckless Monarch Topaz] [Potent Monarch Topaz]
[Luminous Monarch Topaz]

Metagems - välj utifrån vad du har mest behov av
[Insightful Earthsiege Diamond]
[Ember Skyflare Diamond]

För shadow har du cookie cuttern, det vill säga den specc som nästan enbart används för shadow i seriös PvE.

Major Glyphs
[Glyph of Mind Flay]
[Glyph of Shadow]
[Glyph of Dispersion]

Minor
[Glyph of Shadowfiend]

Valfria Glyphs
[Glyph of Shadow Word: Pain]
[Glyph of Fortitude]
[Glyph of Shadow Protection]
[Glyph of Levitate]

Enchant Weapon - Mighty Spellpower
Enchant Staff - Greater Spellpower
Enchant Weapon - Black Magic*
Helm [Arcanum of Burning Mysteries]
Shoulders [Greater Inscription of the Storm]
Enchant Chest - Powerful Stats
Enchant Cloak - Greater Speed
Enchant Bracers - Superior Spellpower
Enchant Gloves - Exceptional Spellpower
Legs [Brilliant Spellthread]
Enchant Boots - Tuskarr's Vitality
Belt [Eternal Belt Buckle]

Meta [Chaotic Skyflare Diamond]
JC gem [Runed Dragon's Eye]
Red [Runed Cardinal Ruby]
Yellow [Reckless Ametrine]
Blue [Purified Dreadstone]

Värdinna på Fantasy

junkzz
0

Ops det var en hel del å hålla reda på :S
Jag kanske ska fortsätta med warcratII :P
eller får jag plugga på lite.

Fiana
0

förlåt jag klampar in så här plötsligt (surar lite över dåligt tajming på crashade login servrar) - och dessutom för att säga…. jag håller inte riktigt med :O

har raidat som healing präst i olika former de senaste 4åren utan att lyckas byta klass, alla alts blir övergivna så fort de kommer till 80 :/

shadow har jag dock helt tappat kollen på, har inte varit det som huvudsyssla på 3.5 år eller så, och sista gången som "vikarie" någon gång till Illidan eller så.

det är dock någon error på din armory just nu så kan inte se just vad du har, men för disc healing är principen ganska enkel som tur var :) dock är det naturligtvis skillnad när man lvlar och när man ska raida

1. Se till att ha tillräckligt med int (ger generellt bettre "pay-off" än mp5 på många vis) för att inte gå oom

2. Sätt högsta prio på spellpower, pga av avsaknad av talents som holy har kommer du alltid ligga lite relativt lågt på det. Och ju högre desto mer absorberar dina shields och desto större blir dina heals

3. Värdera crit högre än haste även om ingen av dem är särskilt bra för disc (holy vill ha mer haste, disc mindre pga borrowed time som lätt sätter dig på cap för instants och flash)

4. mp5 är bättre än spirit (men fortfarande sämre än de andra statsen)

5. strunta generellt att stoppa talentpoints i talents som avser greater heal, du kommer inte använda den mycket nog att det blir värt det (divine fury kan dock vara värt det för att få snabbare smite om du fortfarande lvlar)

6. Tänk på att nyttja borrowed time för poh om alla i gruppen tar mycket skada. På tanken ska du alltid ha weakend soul uppe, men spara gärna en person (t ex dig själv) utan så du snabbt kan skicka en shield och sedan en hastad poh för att få upp alla på en gång.

7. Pre-shielda generellt inte warriors och druids om du inte är säker på att första hitten slår igenom skölden helt (de får inte rage procen från rapture förrens den går helt sönder), på paladin och dk tanks fungerar det bättre.

#9 Vet inte riktigt vad du menar att man inte kan använda dungeon systemet med BoA gear, det har fungerat finfint på mina alts medan man lvlar. Dock fungerar det inte med heroics då de kollar din generella ilvl och BoA räknas som ilvl1

Förlåt att jag "stövlade in", nu ska jag se om de lyckats återuppväcka login servern :)