World of Warcraft iFokus

World of Warcraft

Etikettoff-topic
Läst 3533 ggr
skotty
0

OT - 12åring ensam på DH

Min kusin släpper iväg sin 12åring till Dreamhack med två 14åriga kompisar. Vi är många som har reagerat på det, speciellt när det inte kommer att vara någon vuxen med. Och hans mamma kommer befinna sig 12 mil bort. Tycker ni att detta är okej?
Jag tycker inte ens att det borde vara tillåtet..

Frida
0

Tja, det är olika från fall till fall. Det kan vara stor skillnad på tolvåringar, vissa är (mycket) mer mogna än andra så det är svårt att säga i just det här fallet. Sen har jag varit på DH flera gånger så jag vet hur det fungerar och jag hade nog inte varit särskilt orolig för att släppa iväg min tolvåring om denne hade äldre sällskap och om min tolvåring hade klarat av det. Men jag hade packat på hen en del extragrejer såsom utrustning för att låsa fast dator och skärm med mera.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Ribessa
0

Jag tycker det låter åt skogen.. :/ Jag är snart 17 och jag tycker att jag är gränsfall för mig haha..

skotty
0

#1 Han är inte mogen för sin ålder. Han tror att han är det men han är en vanlig liten p12 som tror han är cool, haha. Jag är iallafall riktigt orolig för att han ska dit.

#2 Jag tycker också att det låter åt skogen. Förstår inte vad min kusin tänker med..

Ribessa
0

Men alltså. Nej, gud jag har tänkt på det här jättemycket. Det är ju åt fanders?! En tolvåring? Jag har en bror som är 12. Alltså, nej. Han får typ gå över till sina kompsiar själv osv, ta bussen till och från skolan. Men thats it? Inte fasiken hade vi släpp honom ensam någon annanstans? När jag var 12 hade jag precis fått börja gå på stan själv med kompisar. Men DH? whaaaaaaat.

skotty
0

Jag menar ju det :( Han är alldeles för liten! Han borde ju inte ens spela sånna där spel. Asså, åh.. Jag kommer iallafall oroa mig som fan när han är där borta. Hans mamma inser nu att det kanske inte var så smart, men kan inte säga till honom nu att han inte får för då blir han jättesur.. Vilket jag förstår. Har hon sagt ja en gång och sen ändrar det till nej, så är ju det också fel. Men tänk om det händer honom nått? Han kan bli bestulen och vad som helst. Jag fattar inte ens hur en 12åring kan höra hemma i en sådan miljö. Min bror var där sommaren 2010, när han va 20 år, och han sa att det var hemskt. För att det var så mycket ljud hela tiden och sen när man kom hem så mådde man skit dåligt. Han har försökt snacka med våran kusin och även hennes son, men dom lyssnar inte.

Frida
0

Just personstölder (rån) är inget som direkt förekommer på DH men däremot en del stölder av datorer/utrustning för att folk är för snåla för att spendera någon hundralapp på ett låsningssystem så de kan sätta fast sakerna i borden (vilket det finns möjlighet till).

Det bästa din kusin kan göra är att ta reda på mer om DH (deras hemsidan är en mycket bra början, sen är det bara att kontakta arrangörerna - de är vana vid oroliga föräldrar som ringer och frågar) och berätta vidare till sin son. Ingen idé att jaga upp sig nu utan gör det bästa av situationen. Det finns personal överallt dygnet runt så säg åt henne att ta reda på vad saker och ting finns, hur medlemmar i CREW ser ut och allt sådant så har hennes son mer att stå på om det skulle hända något.

Öronproppar (inte engångs utan av denna typ - finns liknande på de flesta apotek) är en mycket bra sak att ta med sig och ha i dygnet runt, speciellt om man har bord i D-hallen.

Värdinna på Fantasy

skotty
0

Det är det också, han skulle aldrig gå fram till någon sådär bara. Om det händer nått i skolan så springer han hem. Han vägrar snacka med någon, han bara drar. Men det kommer han inte kunna då. Visst är det skillnad, men vad jag menar är att han ber aldrig någon utomstående om hjälp.

Frida
0

Det här är ju världens chans för honom att växa, just för att möjligheten att "gömma sig" inte finns. Jag kan förstå om ni är oroliga, men om man aldrig släpper taget utan hela tiden säger "det klarar han inte" så är det väl inte konstigt att han inte kommer klara det. Ok, jag kan hålla med om att detta är ett väldigt stort steg för att vara första gången. Men vem vet, han kanske överraskar er? Glad

Värdinna på Fantasy

skotty
0

Jag vet själv hur det är att höra "det klarar du aldrig" och det är fruktansvärt jobbigt. Men det har ju gällt andra saker, och jag har varit äldre. Värst va när jag skulle flyga ner till Italien själv och träffa en kompis från internet. Jag va 18 och hade aldrig flygit själv. Det va inte en sån big deal som alla fick det till, men då har jag rest runt i Sverige och träffat över 50 personer från internet innan. Och nej, jag överdriver inte.

Men känns liksom inte som att han är redo. Har ju ingenting att säga till om, han är inte min son. Jag är bara en orolig kusin.

Jenahbella
0

jag tycker inte de låter så farligt, inte när de ska på ett speciellt event lixom.
isf tycker ja nästan de låter värre att åka å hälsa på 50 pers från internet innan man fyllt 18 :P

skotty
0

#10 Varför skulle det vara farligt för? Oftast har min pappa, mamma eller någon annan vuxen eller kompis varit med. Har alltid varit noga att prata i telefon med dem först, och om jag skulle sova där eller om dom skulle sova här så har alltid våra föräldrar pratat med varandra i telefon först.

När jag va 13 så åkte jag upp till Åre (75mil härifrån) för att träffa en kompis. Min pappa körde mig och ah, han sov där med mig. Han sov i min kompis säng och vi sov på madrass på golvet ^^

Geru
0

#11 Därför att det inte är arrangerat av ett företag som tar ansvar. 50 random snubbar på nätet är mycket värre än ett ställe där det finns tusentals med människor.

Jag anser att om han verkligen vill göra det; låt honom? Varför ska ni stoppa honom och säga att han inte är mogen för det? Det absolut värsta som kan hända är att han kommer hem tidigare; och på dåligt humör.

Om du inte låter folk växa så står du i vägen.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Jenahbella
0

#11 det är väl ingen garanti att prata i telefon ? Ja sa inte att de nödvändigtvis skulle vara farligt. Jag tyckte personligen att de lät värre, och du formulerade dig på ett sätt som fick mig att tro att du åkt ensam till folk. Jag står iaf fast vid min åsikt, tycker inte de e så konstigt att han får åka, är de föräldrarnas omdömme att han kan åka så tycker ja inte att du ska oroa dig. Och jag håller med #12 de här är kanske ett sätt för honom att växa lite på, här kan han inte springa hem till mamma om de skulle vara nåt. Här måste han kanske fråga nån. Och han åker ju med sina två kompisar, han kommer ju inte va helt ensam :)

Miiiz
0

Var själv på assembly som är mostsvarande samma som i sverige, och där var vakter dygnet runt som gick runt datorerna och emmellan alla shower och vart annat.

Och ute på gå planet som de försökte locka spelaren så att det inte skulle sitta vid en dator i fyra dagar så fanns där guitarrhero som man kunde spela, vara med i massa tävlingar, man skulle pimpa upp sitt data bord, sedan så var det massa olika greijer dom visa på stora skärmen som andra hade lagar olika filmer i olika 2d 3 d osv…

I allafall vi var 19 stycken som for tillsammans och en av dem så berättade att hans lille bror var 12 när han for första gången och hans bror var 5 år älsdre, dom var iofs en 15 pers då med som for i samma gäng.

Hon kanske inte tänkte igenom saken så noga eftersom hon såg hur glad hennes pojke var när han berättade att han ville fara dit, sedan berättade han också hur det är där och hans kompisar berättade säkert också dom hade kanske varit där förut. och så ansåg hon att det kanske inte är så farligt nu när någon har pratat med henne och satt en tanke ställare att hur kan du vara säker att allting skall bli bra osv så har hon kanske ångrat sig? Jag vet inte men det är en klassiker.

Vi turades om när vissa sov vakade andra i ett avlångt bord. Alla reagerar olika på olika saker, Jag hatar att gå på live konstert medans min kompis älskar det vi är 21 och 22. Men jag tycker om att fara på assembly.

Är 22 och var första gången denna sommar, Det var 20 års jubileum så 2 stycken live konserter, Sedan så hörde man knappt musiken i HPna eftersom alla pratade, Men sedan kom det tillfällen som ljud och ljus skulle bort för man skulle se på vackra bilder animerade filmer eller någonting annat som kom på scenen. Skulle föreslå att fara och kolla på hemsidan om hur dom gör saker och ting.

SVARET PÅ FRÅGAN:

Skulle nog låta min egna son fara till ASSEMBLY ifall dom far ett litet större kompis gäng som kan se efter varann för jag vet att säkerheten för barnen är i allafall mycket bra där.

< you gotta hold on, no matter what they say.>

<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>

skotty
0

En utav hans kompisars pappa ska vara med, är det bestämt nu, så det känns bättre.